Mobile first – to hasło przyświeca twórcom stron internetowych od dobrych kilku lat. Dlaczego warto priorytetyzować wygodę odwiedzających na mobile? Statystyki są bezlitosne. W większości branż przewaga ruchu z komórek vs komputerów jest znacząca – 60/40% i więcej.
Niektóre serwisy, szczególnie sklepy internetowe uzyskują blisko 90% ruchu mobilnego. Wyszukiwarki również dostosowały się do tego trendu. Oprócz samego istnienia botów indeksujących treści dla mobile, są one w większości.
Rosnący trend ruchu z komórek
Jak już wspomniałem, obecnie większość ruchu w Internecie odbywa się na telefonach komórkowych. Ogólnoświatowa statystyka pokazuje jego wyraźną przewagę – https://www.statista.com/topics/779/mobile-internet/
Co to oznacza dla stron www? Liczy się wygoda, szybkość, UX design, prostota. Likwidując tarcie między witryną, a klientem, Twoje szanse na sukces w internecie rosną.
Ułatwiaj klientowi na komórce podejmowanie działań i poruszanie się po Twojej stronie lub sklepie. Google i inne wyszukiwarki wynagrodzą Ci to wyższą pozycją w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (SEO).
Możesz zlecić specjaliście optymalizację obecnej witryny, bądź wykonanie nowej strony lub sklepu internetowego. Napisz do mnie lub umów konsultację.
Tworzenie responsywnych stron internetowych
Z definicji strona responsywna, to taka której wyświetlanie jest dostosowane do różnych rozmiarów ekranów i rozdzielczości. Mnogość urządzeń wymusza właścicielach witryn taki standard. W końcu każdy chce miło korzystać z Internetu, prawdaż? 😀
Takie rozwiązania oznacza w praktyce m.in.:
- ukrycie zbędnych elementów na mniejszych ekranach
- dopasowanie nawigacji do realiów komórek, np. rozwijane menu
- skalowanie obrazów do mniejszych rozmiarów. Co ma na celu także oszczędność transferu danych
- wszelkiego rodzaju działania zmniejszające wagę strony, dla jej szybkiego załadowania
Ogólny test optymalizacji strony internetowej możesz wykonać tutaj: pagespeed.web.dev
UX design stron internetowych
Projektowanie stron internetowych pod kątem User Experience, skupia się tworzeniu przyjaznych i intuicyjnych stron www. Zdaniem ekspertów, dobrze zaprojektowany UX zmniejsza liczbę zapytań kierowanych do obsługi klienta w e-sklepach, co pozwala na obniżenie kosztów wsparcia.
Wracając konkretnie do doświadczeń na mobile. Odpowiedzmy sobie na pytanie – jakie masz oczekiwania przeglądając internet na komórce?
- Ma być szybko
- Łatwo i wygodnie
- Zachęcająco – marketing behawioralny świetnie się sprawdza
Z badań wynika, iż osobom korzystającym ze smartfona, towarzyszy uczucie pośpiechu. Tym samym oczekują szybkich rezultatów swoich działań. Warto zaznaczyć, że sięgamy po swojego smartfona setki razy dziennie(dokładnie ponad 300), więc okazji na ruch z mobile jest naprawdę wiele – elitecontentmarketer.com/screen-time-statistics
Inwestycja w UX design, na etapie projektowania strony lub sklepu internetowego daje ogromny zwrot wartości. M.in.:
- modyfikacje gotowego już serwisu są bardziej kosztowne
- zmniejszając tarcie, zwiększasz szanse na konwersje, tym samym poprawiasz skuteczność płatnej reklamy
- punktujesz w rankingu SEO.
Ponadto, więcej niż 90% treści w internecie nie wykorzystuje możliwości SEO – ahrefs.com/blog/search-traffic-study – a to oznacza, że pozostaje ogromny potencjał do zagospodarowania.
Nie chcesz wydawać kasy na reklamę?
Buduj markę osobistą i rób content marketing.
Reklama = tabletka przeciwbólowa.
Silna marka = zdrowy tryb życia.Co wybierasz?
Ta układanka naprawdę się opłaca: UX design + responsywna strona + content marketing.
Chcesz żeby Twoja strona działała jak rakieta albo stworzyć zupełnie nową witrynę? Skontaktuj się ze mną lub umów konsultację.
Bonus - SEO i content marketing
Google i inne wyszukiwarki faworyzują wygodę użytkownika. To całkiem logiczny model biznesowy – jeśli jesteś zadowolony z tego co znalazłeś w wyszukiwarce, to chcesz dalej z niej korzystać. Obecnie nie chodzi już o samą informację, a także sposób jej przekazu.
A propos sposobu przekazu czy też sprawnego przyswajania informacji. Jeśli lubisz czytać w internecie – sprawdź Jiffy Reader
Oprócz samej responsywności warto zadbać o content marketing. Znasz poniższe stwierdzenie?
Content is the king
Internet jest pełen mitów i źle zintepretowanych zaleceń, tak samo jest w tym przypadku.
Sprowadzając ten temat do sedna:
- Treści viralowe przysporzą ruchu, tylko jakiej jakości?
- Jakie osoby chcesz przyciągnąć artykułem na blogu?
Zadbaj o aspekt biznesowy – to główny cel content marketingu. Znajdź swoją niszę, a z kilkudziesięciu odwiedzających stronę internetową możesz zarobić godziwe pieniądze.
Z drugiej strony pozyskanie ruchu viralowego, przynosi głównie stracony czas na tworzenie „ciekawych” treści, które nie przekładają się na zamówione usługi lub produkty.
Jak sprawdzić czy moja strona www działa poprawnie na komórkach?
Najbardziej oczywiste podejście, to odwiedziny z własnego smartfona…. Czy już po sprawie? Temat jest zdecydowanie bardziej złożony. Skracając go do minimum:
- ekrany smartfonów mają różne wymiary…
- do tego są różni producenci smartfonów…
- ….i używają odmiennego oprogramowania i przeglądarek
To wszystko sprawia, że trzeba sprawdzić co najmniej kilkanaście konfiguracji, aby mieć pewność, że prawidłowo wyświetlamy się na komórkach. Cóż, to zadanie dla web developera.
Ok, a jak mogę sprawdzić czy twórca strony, dobrze wykonał swoją pracę?
- Dla technicznie opornych responsinator.com
- Druga opcja – w przeglądarce wystarczy użyć skrótu:
CTRL + Shift + J dla przeglądarek z rodziny Chrome
CTRL + Shift + I dla Firefoxa, aby otworzyć narzędzia dla deweloperów.
Jeśli pracujesz na Macu lub używasz innej przeglądarki, po prostu wyszukaj jak otworzyć narzędzia dla deweloperów w Twoim środowisku.
Następnie użyj skrótu CTRL + Shift + M
lub kliknij opcję zaznaczoną na poniższym nagraniu, aby przełączyć się do widoku mobilnego. Nagranie ilustruje, co jeszcze możesz zrobić w widoku mobilnym.
search.google.com/test/mobile-friendly
Rejestrując się w usłudze Search Console, otrzymasz raporty SEO na temat zaindeksowanych podstron. W tym wskazówki dotyczące optymalizacji na mobile np.:
- czytelność czcionek
- rozmiar elementów na komórkach
- ewentualne problemy z kliknięciem
- treść szersza niż ekran
Podsumowanie
Chcesz płynąć na fali mobile first?
- Ułatwiaj przyswajanie treści i nawigowanie na komórkach
- Ograniczaj treść do niezbędnego minimum
- UX design dopełnia powyższe działania
- Zadbaj o optymalizację szybkości strony
- Poświęć chwilę i wciel się w rolę odwiedzającego Twoją stronę. Jakie masz wnioski?
Jeśli budujesz swoją markę i dbasz o SEO, to ruch z komórek powinien znajdować się na liście Twoich priorytetów.
Szukasz eksperta do wykonania nowoczesnej witryny internetowej? Zajmuję się tym na co dzień. Skontaktuj się ze mną lub umów konsultację.