Porzucone koszyki w sklepie internetowym
Każdy sklep internetowy ma swoją ścieżkę zakupową. Jej celem jest realizacja transakcji przez klienta. Jednak nawet osoby, które początkowo chciały kupić dany przedmiot, czasami ostatecznie z tego rezygnują.
Właśnie taką sytuację nazywamy porzuconymi koszykami. Co sprawia, że ktoś zmienia zdanie i przerywa zakup? Czy i jak możesz wpłynąć na ten ostateczny ruch klienta? Jak ulepszyć koszyk albo całą ścieżkę zakupu?
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na powyższe pytania.
Jak wygląda ścieżka realizacji transakcji?
Stosując Google Analytics, możesz śledzić dane ecommerce, aby zbadać zachowanie użytkowników w czasie realizacji transakcji.
Dzięki tej metodzie, sprawdzisz, czy na drodze do zakupu odwiedzający, spotyka się z pewnymi przeszkodami. Zanim zaczniesz szczegółowo analizować te dane, warto sobie uświadomić, że koszyk w Twoim sklepie internetowym, ma więcej zastosowań.
Jakie są zastosowania koszyka w sklepie internetowym?
Funkcje koszyka zakupowego to:
- Przechowywanie – niektórzy klienci dodają do koszyka przedmioty, które się im spodobały. Często nie kupują od razu, ale nie chcą też ponownie ich szukać, gdy już zdecydują się na zakup.
- Kalkulacja wydatków – klienci często najpierw dodają do koszyka wszystko, co wzbudza ich zainteresowanie. Dopiero później, gdy wartość koszyka zaczyna niebezpiecznie rosnąć, przeprowadzają chłodną kalkulację i selekcję.
- Rozpoczynanie procesu zamówienia – czy muszę się tu rozpisywać? 😉
Chcesz poprawić ścieżkę zakupu w Twoim sklepie? Napisz do mnie lub umów konsultację.
Jak dobrze zaprojektować koszyk zakupowy?
Dlaczego ktoś decyduje się porzucić tak ładnie i interesująco zapełniony koszyk? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Jednak pomogę Ci w ustaleniu, dlaczego prawdopodobnie tracisz na tym etapie klientów.
Potwierdzenie dodania do koszyka
Gdy użytkownik już podejmie decyzję i doda wreszcie produkt do koszyka, to powinien otrzymać potwierdzenie swojego działania. Najczęściej wyświetla mu się wtedy na ekranie napis Dodano do koszyka/Produkt dodany do koszyka.
W tym komunikacie można również umieścić następujące informacje:
- nazwę produktu,
- cenę produktu,
- liczbę produktów,
- rozmiar,
- zdjęcie, które pokazuje model produktu, wybranego przez klienta.
Koszty wysyłki, czas realizacji zamówienia
To kolejne niezwykle istotne dla potencjalnego klienta wiadomości. Podając je od razu zyskujesz zaufanie klienta, tym samym zwiększasz swoją wiarygodność.
Wiele sklepów stosuje również prosty trik, który zachęca klientów do robienia większych zakupów. Po prostu w koszyku podaje informacje, ile brakuje im do darmowej wysyłki.
Pamiętaj jeszcze o jednej bardzo ważnej rzeczy. Wysokie koszty wysyłki mogą zniechęcić nawet najbardziej zaangażowanego klienta. Dlatego daj każdemu do wyboru różne opcje wysyłki lub możliwość odebrania zamówienia w Twoim sklepie stacjonarnym.
Zadbaj też o to, aby klienci mogli zostawiać w sklepie swoje opinie. To zachęci pozostałych użytkowników do wykonywania zakupów u Ciebie.
Kolejnym elementem, o którym nie możesz zapomnieć jej polityka zwrotów. Czy klient może zwrócić zakupiony produkt, jeżeli nie spełni on jego oczekiwań? Na jakich zasadach? Zadbaj o to, aby nie było problemów ze zwrotami, bo to odstrasza bardzo wiele osób. Rezygnują z zakupów, nawet nie przeglądając Twojej oferty.
Jeśli potrzebujesz dobrze zaprojektowanego koszyka zakupowego, to napisz do mnie lub umów konsultację.
Czy łatwo jest się poruszać po Twoim sklepie?
Oczywistym jest, że to fundamentalna sprawa. Powinieneś mieć tego świadomość już na etapie projektowania witryny internetowej.
Użytkownik musi mieć całkowitą jasność, co do tego, jakie kroki powinien podjąć. Na stronie Koszyka musisz umieścić wyróżniający się przycisk Przejdź do kasy oraz Kontynuuj zakupy.
Dla potencjalnych klientów bardzo istotna jest również możliwość edytowania parametrów produktów, na przykład rozmiaru, liczby, czy koloru, które znalazły się w koszyku.
Koszyk powinien się aktualizować automatycznie. Potencjalny klient nie powinien być zmuszany do jego odświeżania, czy podejmowania innych dodatkowych działań. To może utrudniać finalizację transakcji. Celem klienta jest kupić. Upraszczaj.
Wezwanie do działania, czyli CTA
Potencjalny klient bardzo często potrzebuje jasnego bodźca, żeby zaczął działać. Musi to być komunikat motywujący, ale jednocześnie o pozytywnym wydźwięku.
Chyba najbardziej znanym na świecie CTA jest słynne KUP TERAZ. Klasyka zawsze się obroni. Możesz też zastosować własny komunikat, o podobnym wydźwięku. To przybliża Cię do sukcesu.
Dobrym pomysłem może być wyświetlenie w koszyku innych produktów, które z dużym prawdopodobieństwem zaciekawią odbiorcę. Łatwo pokazać tę zasadę na przykładzie sklepu z odzieżą. Chcesz sobie kupić nową marynarkę, bo wybierasz się do teatru na koncert ulubionego zespołu. Dodajesz ją do koszyka.
W koszyku pojawiają się idealnie pasujące do niej spodnie i buty. Już widzisz oczami wyobraźni, jak piękny będzie efekt. Kupujesz całość, bo cena całej stylizacji jest atrakcyjniejsza, niż pojedynczych rzeczy. Właśnie o to chodziło właścicielowi sklepu od samego początku. Tak to działa!
Uwaga. Miej na uwadze, aby koszyk nie odrywał zanadto klienta od realizacji transakcji. Dlatego – to zależy 🧐
Kilka słów podsumowania
Życzę Ci, jak najmniej porzuconych koszyków. Pamiętaj o podstawach, takich jak szybkie ładowanie strony, czy dopasowanie do urządzeń mobilnych. Bez tego nawet wprowadzenie wszystkich przedstawionych powyżej wskazówek zwyczajnie nie zadziała. Popraw to, co trzeba i działaj dalej!
Pamiętaj, że osobiście zajmuję się tworzeniem sklepów internetowych oraz audytem sprzedażowym. Możesz zlecić mi te wszystkie zawiłe technikalia. Skontaktuj się lub umów konsultację.