Konwersja to wykonanie tego, co sobie założyłeś. Mówi się o niej zazwyczaj w odniesieniu do sklepów internetowych. Celem właściciela jest to, żeby osoba odwiedzająca jego sklep zrobiła zakupy. Sprzedaż jest jednym z celów, które można zrealizować w Internecie. Podpowiem Ci, czym jest konwersja, jakie są jej rodzaje, czym jest współczynnik konwersji.
Czym jest konwersja?
- wypełnienie formularza;
- rejestracja konta użytkownika;
- skontaktowanie się przez odbiorcę telefonicznie lub mailowo;
- pozostawienie danych kontaktowych.

Jakie są rodzaje konwersji?
Dzielą się one na makro konwersje i mikro konwersje. Te pierwsze są najważniejsze, jeżeli chodzi o strategię rozwoju. Odnoszą się do priorytetowych celów, na przykład związanych z przychodami firmy. Oczywiste jest, że w przypadku sklepu internetowego makro konwersją będzie zrobienie w nim zakupów.
Inne przykłady makro konwersji:
- kliknięcie w numer/ikonę telefonu;
- kliknięcie w adres/ikonę e-mail;
- kliknięcie linku sponsorowanego na stronie partnerskiej;
- rejestracja konta w mediach społecznościowych.
A na czym polegają mikro konwersje?
Są to mniej istotne cele, które przybliżają klienta do sprzedaży lub osiągnięcia celu strategicznego. Może to być na przykład zapis do Twojego newslettera. Wtedy będziesz mógł informować klienta o promocjach, na które może w końcu się skusi.
- wykonanie przez klienta telefonu;
- napisanie wiadomości e-mail;
- zarejestrowanie konta na stronie internetowej lub w sklepie;
- przesłanie zapytania przez umieszczony na stronie formularz;
- obejrzenie wideo znajdującego się na stronie;
- kliknięcie w banner reklamowy;
- dodanie produktu do koszyka;
- skorzystanie ze sklepowej wyszukiwarki;
- przebywanie na stronie przez dłuższy czas;
- pobranie e-booka ze strony.
Wszystkie wymienione tutaj czynności dobitnie świadczą o tym, że klient jest zainteresowany Twoim asortymentem i może w przyszłości coś dla siebie wybierze.

Co to jest współczynnik konwersji?
Współczynnik konwersji jest liczbą użytkowników, którzy zrealizowali wyznaczony cel, w odniesieniu do wszystkich użytkowników danej strony internetowej. Współczynnik ten przedstawia się w postaci wartości procentowej. Gdy stronę odwiedzi 100 osób, a 5 z nich wykonana oczekiwaną czynność, to wtedy współczynnik konwersji będzie wynosił 5 procent.
Jak mierzyć konwersje?
Jednym z najbardziej popularnych narzędzi do jej mierzenia jest Google Analytics. Umożliwia ono gromadzenie i analizowanie statystyk ruchu oraz zachowań użytkowników. To narzędzie daje również szansę na sprawdzenie skuteczności konkretnych źródeł, kampanii i określonych segmentów użytkowników. To również bardzo dobry sposób na wykrycie problemów na stronie internetowej. Mogą się one odnosić do użyteczności lub do kwestii technicznych. Nie ma konkretnych wytycznych jaki powinien być współczynnik konwersji. To zależy od branży. Wiadomo jednak, że im wyższy, tym lepiej.