Obecnie w sklepach internetowych, gdzie każdy klik ma znaczenie, opinie produktowe stają się jednym z kluczowych elementów strategii SEO. Dlaczego tak uważam? Ponieważ mogą one nie tylko przyciągać nowych klientów, ale również wpływać na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Spróbujmy zatem zgłębić ten temat, zastanawiając się, gdzie zbierać opinie, dlaczego jest to tak ważne oraz jakie praktyki związane z opiniami mogą korzystnie wpłynąć na SEO Twojej strony.
Gdzie zbierać opinie?
Opinie o produkcie można, i rzekłbym, że nawet należy zbierać w różnych miejscach. Do najpopularniejszych miejscówek do zbierania opinii o produktach należą:
- Wizytówka Google – Jest to jedno z pierwszych miejsc, gdzie potencjalny klient szuka opinii. Przypomnij sobie, jak Ty wyszukujesz opinii o różnych sklepach, restauracjach czy innych usługach. Zazwyczaj właśnie wpisujesz w wyszukiwarce interesującą Cię frazę, a następnie możesz przejrzeć komentarze klientów. Tego typu recenzje mogą znacząco zwiększyć Twoją widoczność zwłaszcza w lokalnych wynikach wyszukiwania.
- Social Media – Platformy takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn to doskonałe miejsca do zbierania opinii. Nie tylko zwiększają zaufanie do Twojej marki, ale również poprawiają interakcję z klientami. O ile zbierając opinie na FB nie wpłyniesz bezpośrednio na lepsze wyniki organiczne Twojego sklepu internetowego, ponieważ te treści nie są indeksowane przez Google’a, tak z kolei już wpisy na LinkedIn są mocno zauważalne przez roboty wyszukiwarki, a opinie pod zaprezentowanym produktem mogą dodatkowo zwiększyć zaangażowanie innych osób w prezentowany content.
- Strony z opiniami – Portale takie jak TripAdvisor, czy Ceneo, zależnie od branży, mogą być nieocenionym źródłem opinii, z których możesz uzyskać bezpośrednie przejścia na Twoją stronę internetową, co z kolei zwiększy wskaźnik odwiedzin. Warto dodać, że ciekawą opcją będzie dodawanie opinii o produkcie, firmie na stronach takich jak Quora czy Reddit, które w ostatnim czasie notują wyraźne wzrosty w wielu metrykach SEO. Właśnie tam Google docenia tak zwany user generated content, więc jest to świetne pole do Twoich działań SEO, ponieważ to klienci mogą sami dostarczyć content na temat Twoich produktów. Dodatkowo warto również powalczyć o backlinki z tego typu serwisów.
- Twoja strona internetowa – Umieszczanie opinii bezpośrednio na swojej stronie, zwłaszcza na stronach produktów, może znacząco wpłynąć na decyzje zakupowe klientów oraz oczywiście poprawić pozycjonowanie. Tutaj kolejny raz trzeba wspomnieć o user generated content tak mocno wspierany przez Google po ostatnich aktualizacjach, gdzie na pierwszym miejscu stawia się “użyteczność treści”. Jeśli klient będzie poszukiwał np. opinii o danym modelu butów, wejdzie na Twoją stronę internetową, i taką znajdzie, a następnie być może właśnie ta opinia sprawi, że dojdzie do finalizacji koszyka, algorytmy Google’a potraktują to jako bardzo pozytywną sesję.
Potrzebujesz gwiazdek w Google? Możesz zlecić mi integrację opinii ze sklepem internetowym – napisz do mnie lub umów konsultację.
Dlaczego warto zbierać opinie?
Słowa mają moc. W biznesie online to opinie posiadają prawdziwą siłę. Mają moc przyciągania nowych klientów, budowania zaufania, podejmowania decyzji zakupowych. Pozytywne recenzje mogą przekonać niezdecydowanych, że warto zainwestować w Twoje produkty czy usługi. Co więcej, opinie są formą treści, która wciąż się zmienia, a algorytmy wyszukiwarki Google lubią aktualizacje w tym zakresie. Odczytują to jako sygnał, że dostarczasz klientom content, który wciąż się zmienia, a oferta jest atrakcyjna i godna zaufania, ponieważ ktoś dba o to, by informacje na temat produktu wciąż były świeże. Jak w takim razie opinie bezpośrednio przekładają się na SEO?
Wpływ na SEO i dobre praktyki
Jestem przekonany, że opinie produktowe, poza wymienionymi korzyściami stricte zakupowymi, jako znaczący czynnik lejka sprzedaży, mają również ważny wpływ na SEO. Przede wszystkim poprzez:
- Świeżą zawartość – regularnie dodawane opinie są traktowane przez wyszukiwarki jako aktualizacje strony, co może poprawić jej ranking.
- Słowa kluczowe – opinie często zawierają słowa kluczowe, które klienci naturalnie używają podczas wyszukiwania produktów lub usług, co może poprawić trafność wyników wyszukiwania i też pojawić się w SERP-ach na tzw. “długi ogon”.
- Większa widoczność – dobre opinie mogą poprawić Twoją widoczność w wyszukiwarkach, szczególnie w przypadku wyszukiwań lokalnych.
Jakie są więc dobre praktyki, by maksymalnie wykorzystać potencjał opinii dla SEO?
Wykorzystaj opinie na swojej stronie. Integruj je z produktami, które oferujesz. To nie tylko zwiększy zaufanie, ale również poprawi SEO. Wystarczy, że wdrożysz dane ustrukturyzowane schema.org, dzięki temu rich snippets, czyli wyniki rozszerzone mogą pojawić się już na poziomie wyszukiwarki. Chyba nie trzeba podkreślać, jak wielki wpływ tego typu dane mają na zwiększenie CTR.
Czysty kod html – roboty Google’a to lubią. Zadbaj, aby prawdziwy skarb, który posiadasz na stronie internetowej, czyli opinie stworzone przez Twoich klientów były widoczne dla robotów Google’a. Wtedy to naprawdę ma sens. Dlatego treści muszą pojawić się w kodzie strony jako HTML. Wykorzystaj do tego np. CSS, ale sprawdź, czy po wyłączeniu CSS oraz JS nadal treści będą widoczne na stronie. To oznacza, że roboty wyszukiwarki również bez trudu je odczytają.
Odpowiadaj na opinie i komentarze. Dzięki temu dasz algorytmom sygnał, że content wciąż jest aktualizowany, a sam w naturalny sposób możesz poszerzyć informacje o produkcie, wplatając adekwatne frazy. Tym samym zadbasz o UX i Helpful Content. Pamiętaj, że czasy kiedy o danym produkcie pisało się prawdziwe elaboraty już dawno minęły. Google chce, aby Twoje treści były jak najbardziej użyteczne dla klienta. Dlatego moduł z opiniami może być naturalnym miejscem, gdzie umieścisz zarówno pomocną dla klienta treść, jak i odpowiednie słowa kluczowe.
Szukasz eksperta do pozycjonowania Twojej strony? Skontaktuj się ze mną lub umów konsultację.
SEO i opinie produktowe idą w parze
Mam nadzieję, że udało mi się pokazać, że opinie produktowe warto traktować jak potężne narzędzie, które może znacząco wpłynąć na SEO i ogólny obraz Twojej marki w internecie. Pamiętaj, że dobre opinie to podstawa sukcesu – realnie przekładają się na sfinalizowane koszyki. Zbieraj je więc mądrze, wykorzystuj umiejętnie, niech pracują na Twoją korzyść, pomagając osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarce Google.
Chcesz skutecznie pozycjonować swoją stronę internetową? Zajmuję się tym na co dzień. Skontaktuj się ze mną lub umów konsultację.